Kopafbeelding

Google                                                                 
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Getallen Gebruiken:

      Getallen

C Gebruiken
Memoriseren, hoofdrekenen, hoofdbewerkigen, bewerkingen met breuken, berekeningen uitvoeren, rekenmachine

1- fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1- fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1- streef

Functioneel gebruiken

Functioneel gebruiken

Functioneel gebruiken

  • 55 Globaal (benaderend) rekenen (schatten) als de context zich daartoe leent of als controle voor rekenen met de rekenmachine:
    Is tien euro genoeg?
    € 2,95 +3,98 +
    4,10
    1589 – 203 is ongeveer 1600 – 200

Globaal of schattend kunnen rekenen door de gegeven eenvoudige getallen eerst af te ronden en er daarna berekeningen mee uit te voeren. Dit als de context zich daartoe leent of als controle voor het rekenen met de rekenmachine.

  • Pim koopt kleren: een trui voor € 21,95; een broek voor
    49,98; en T-shirt voor € 19,99.
    Heeft Pim genoeg aan een briefje van
    100 euro?
    Hoeveel kost het ongeveer bij elkaar?
  • 4 vliegtickets van 289 euro per stuk, hoeveel gaat ons dat ongeveer kosten?
  • Een chocoladeletter kost € 1,99. Kan ik er dan 5 kopen voor 10 euro of heb ik geld te kort?
  • Kenau kan 5 T-shirts kopen voor 48 euro.
    Hoeveel kost één shirt dan ongeveer?

Globaal of schattend kunnen rekenen door gegeven hele getallen en kommagetallen af te ronden en er vervolgens berekeningen mee te maken, ook in complexere contexten. En globaal kunnen rekenen en redeneren als controle voor rekenen met de rekenmachine.

  • Nadine gaat altijd op de fiets naar school. Tussen de middag gaat ze naar huis om te eten (behalve op woensdag). Volgens haar kilometerteller woont ze 2,48 km van school. Hoeveel kilometer fietst ze dan ongeveer per week?







 

  • Schatten van de uitkomst. (Uit: Rekenrijk)

Beschrijving: Bew_oa1000_RR_7b01

  • Eerst schatten, daarna precies berekenen. (Uit: Wizwijs)
    Beschrijving: Bew_oakg_WW_5b01
  • Schatten en precies rekenen. (Uit: Pluspunt)

Beschrijving: Bew_vdkg_PP_7b03

  • Hoeveel ongeveer, hoeveel precies? (Uit: Wizwijs)

Beschrijving: C:\Users\a.noteboom\Desktop\2010\Kennisbank 2010\volledige versie plaatjes kennisbank\Kennisbank Bewerkingen\Bewerkingen V en D\Bewerkingen V en D boven 1000\Bewerkingen V en D hele getallengebied groep 5 en 6\Bew_VD+1000_WW_6b02.jpg

  • Waar moeten de komma's staan? (Uit: Rekenrijk)
    Beschrijving: Bew_oakg_RR_7b01Beschrijving: Bew_oakg_RR_7b01

 

 

 Overgenomen uit: Concretisering referentieniveaus rekenen 1F/1S  SLO